Naukajazdy.pl - Serwis dla kursantów i ośrodków szkolenia kierowców.


Jak dobrać oprzyrządowanie do samochodu dla ON?


21 Mar. 2014


"Z samochodem dla niepełnosprawnego jest jak z wózkiem inwalidzkim: kiepsko dopasujesz - kiepsko pojedziesz".
Prowadzenie samochodu ułatwiają specjalne urządzenia. Na rynku są dostępne pojazdy z oryginalnym oprzyrządowaniem fabrycznym, ale można też dokonać takich przeróbek w specjalistycznym warsztacie


 

AUTO "NA MIARĘ"

Porada specjalisty:
Nie wszystkie samochody w równym stopniu nadają się do adaptacji dla osób niepełnosprawnych. Na przykład sprzęgło automatyczne z siłownikiem pneumatycznym przeznaczone jest ze względów technicznych do samochodów z silnikami benzynowymi. Innym problemem jest wyposażenie opcyjne - klimatyzacja, ABS, wspomaganie kierownicy, a szczególnie instalacja gazowa. W niektórych modelach urządzenia te montowane są w ten sposób, że uniemożliwiają założenie specjalistycznego osprzętu. Jeśli kupujemy samochód, który nie jest fabrycznie przystosowany do prowadzenia przez osoby niepełnosprawne, niezbędna jest wcześniejsza konsultacja z serwisem, który będzie dokonywał adaptacji.
 

Rodzaj auta zależy od niepełnosprawności

Z punktu widzenia osób przystosowujących samochody, niepełnosprawnych kierowców można podzielić pod względem upośledzenia narządów ruchu na dwie grupy: z niesprawnymi kończynami dolnymi - amputacją lub niedowładem jednej z nóg lub obydwu oraz z niesprawnymi kończynami górnymi. Na polskim rynku dostępnych jest wiele urządzeń, które osobom o różnych rodzajach niepełnosprawności pomagają w prowadzeniu aut:

SPRZĘGŁO AUTOMATYCZNE -  przeznaczone głównie do samochodów użytkowanych przez osoby z niedowładem lub po amputacji lewej nogi (zwykle obsługującej sprzęgło) lub obu nóg. Najważniejszym elementem urządzenia jest siłownik podciśnieniowy, który zastępuje pracę lewej nogi, powodując wysprzęglenie - kiedy kierowca dotyka dźwigni zmiany biegów lub zasprzęglenie - po zdjęciu ręki z dźwigni zmiany biegów i dodania gazu. Występuje wiele wersji tych urządzeń - z siłownikami pneumatycznymi, hydraulicznymi oraz elektrycznymi.

RĘCZNY STEROWNIK SPRZĘGŁA - urządzenie, które pozwala na ręczną obsługę sprzęgła, przeznaczone dla osób z dysfunkcją lewej nogi. Działa na zasadzie dźwigni z automatyczną blokadą, poprzez którą wciskamy pedał sprzęgła. Zablokowanie dźwigni pozwala na zmianę biegu. Jednoczesne operowanie pedałem gazu i odpowiednie zwalnianie nacisku dźwigni pozwala na ruszanie z dynamiką zgodną z życzeniem kierowcy.

RĘCZNY GAZ-HAMULEC - RGH-I - obecnie stosowany jest coraz rzadziej ze względu na krótką trwałość techniczną. Był on montowany w samochodach dla osób z niedowładem lub po amputacji jednej lub obu nóg. Podstawą urządzenia jest dźwignia sterująca umieszczona pod kołem kierownicy, połączona teleskopowym popychaczem z pedałem hamulca, a zakończona rękojeścią z pokrętłem (manetka typu motocyklowego). Odpychanie dźwigni do przodu wywołuje efekt hamowania pojazdu, a obrót rękojeści przyspieszenie.

RĘCZNY GAZ - HAMULEC - RGH-II - odmiana modułu RGH, dźwignia sterująca umieszczona jest w pobliżu tunelu dźwigni zmiany biegów. Zasady jej działania są analogiczne jak w przypadku modelu RGH-I. W sprzedaży jest dostępne również urządzenie RGH-III, które nie wymaga ruchu obrotowego gałką, wystarcza jej nacisk, co ma wielkie znaczenie dla tetrapiegików.

Urządzenia pomocnicze

  • przedłużenia pedałów - wiele wersji, montaż czasowy i na stałe z odpowiednimi podestami 
  • przeniesienie przełącznika świateł i kierunkowskazów na prawą rękę, możliwość dodatkowego sterowania tymi funkcjami poprzez "pilota-centralkę" 
  • przeniesienie przełącznika wycieraczek na lewą rękę 
  • przeniesienie dźwigni hamulca pomocniczego na lewą rękę 
  • przeniesienie pedału gazu na lewą stronę 
  • umieszczenie foteli: kierowcy i pasażera na obrotowej podstawie 
  • dodatkowe uchwyty na kierownicy umożliwiające prowadzenie samochodu jedną ręką - pełny obrót kierownicy, bez odrywania ręki - dostępne w wielu wersjach, np. dla tetraplegików, lub osób z amputowaną dłonią 
  • dodatkowe uchwyty pomocne przy wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu

Urządzenia do przewozu

  • podłokietniki przy fotelach 
  • trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla osób mających problemy w utrzymaniem równowagi 
  • elektrycznie podnoszone-opuszczane oparcia foteli, możliwość regulacji innych elementów siedziska 
  • dodatkowe składane stopnie przy tylnych lub bocznych drzwiach z elektrycznym i mechanicznym sterowanie, 
  • montaż foteli na szybkozłączach, umożliwiających niekłopotliwe umieszczanie na ich miejscu wózka inwalidzkiego 
  • windy lub najazdy załadunkowe dla wózka z pasażerem z możliwością elektrycznego obniżenia wysokości samochodu o ok. 20 cm 
  • "żurawiki" - ułatwiające załadunek wózka do bagażnika lub bagażniki dachowe z opcją automatycznego załadunku wózka 
  • elementy podnoszące komfort jazdy: indywidualne oświetlenie do czytania, dodatkowe półki na bagaż podręczny, rozkładane stoliki na oparciach foteli czy indywidualna klimatyzacja.


Oprzyrządowanie fabryczne dla kierowców niepełnosprawnych

Wiele firm motoryzacyjnych działających na polskim rynku ma w swojej ofercie samochody z automatyczną skrzynią biegów. Jednak każdy klient niepełnosprawny, który kupuje nowe auto i chce je adaptować do swoich potrzeb, zostaje skierowany do warsztatu, który specjalizuje się w dostosowywaniu dla potrzeb osób niepełnosprawnych poszczególnych marek samochodów.

Ceny urządzeń mogą się wahać w zależności od ich pochodzenia (krajowe lub importowane) oraz regionu, gdzie znajduje się warsztat.

Pomoc techologiczna montowana w autach:

SYSTEM WSPOMAGANIA PARKOWANIA - ułatwiający ustawianie auta oraz wykonywanie manewrów w ciasnych miejscach. Polecany szczególnie dla osób po urazach odcinka szyjnego kręgosłupa. Najprostszy układ to dwa czujniki w zderzaku sygnalizujące dźwiękowo zbliżanie się do przeszkody podczas cofania. Układy rozbudowane dodatkowo wyposażone są w kamerę i monitor.

WYCIERACZKI Z CZUJNIKIEM OPADÓW - w ciągu dziesiątych części sekundy od zarejestrowania opadów deszczu, śniegu czy gradu czujnik automatycznie uruchamia wycieraczkę.
STEROWANIE ELEKTRONICZNE - pozwala na koordynowanie JEDNĄ DŹWIGNIĄ wszystkich funkcji koniecznych do prowadzenia samochodu - ruszanie, przyspieszanie, hamowanie, a także zmianę kierunku jazdy. Pojawił się też aparat umożliwiający prowadzenie auta poprzez STEROWANIE jego funkcji pomocniczych GŁOSEM.

STANOWISKO DLA WÓZKA ZAMIAST FOTELA KIEROWCY - To rozwiązanie techniczne zajmuje, niestety, dużo miejsca i wymaga odpowiedniego przystosowania samochodu i wózka. Rzadko albo w ogóle nie jest stosowane w małych autach osobowych, a dość popularne jest w dużych, rodzinnych samochodach typu VAN.
CANEWIRE* - poręczny przełącznik sterujący funkcjami dodatkowymi samochodu - wycieraczkami, migaczami, światłami, klaksonem itp.
T-BOX* - urządzenie umożliwiające wezwanie natychmiastowej pomocy poprzez nadajnik GPS.

*nazwy urządzeń w języku niemieckim

Kierownica dla niepełnosprawnych
Jednym z warunków prowadzenia samochodu przez osobę niepełnosprawną jest stały kontakt z kierownicą, nie może tak się zdarzyć, że przy wykonywaniu manewrów kierowca puszcza w jakimś momencie kierownicę.
Panie jeżdżą lepiej!
Prawo jazdy ma mniej więcej co trzecia dorosła Polka. Dane Instytutu Transportu Samochodowego mówią, że panie powodują jeden wypadek na 6,7 mln przejechanych samochodem km, a mężczyźni mają wypadek raz na...
Zobacz także podobne wiadomości