Naukajazdy.pl - Serwis dla kursantów i ośrodków szkolenia kierowców.


Akcja Zima - Lekcja 2 - Zamki i uszczelki zimą


21 Gru. 2012

W okresie zimowym trzeba poświęcić dużo uwagi uszczelkom drzwiowym i zamkom. Systematyczne smarowanie zapewni bezproblemowe otwieranie drzwi. Spadek temperatury poniżej zera i pierwsze opady śniegu spowodowały, że wielu kierowców zastało samochód z zamarzniętymi zamkami i uszczelkami. Kierowcy nie mieliby takich problemów, gdyby poświęcili kilka minut na konserwację. Należy jednak pamiętać, że jednorazowa konserwacja nie wystarczy na cały sezon zimowy.

Zamki powinno się smarować specjalnym smarem, który można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym. Stosowanie WD-40 lub podobnie działającego środka nie zabezpieczy zamków.

W zamku w drzwiach samochodu smarować trzeba wkładkę w klamce oraz mechanizm wewnątrz drzwi. Przy czym wkładka zamka jest szczególnie narażona na zamarzanie, gdyż jest bezpośrednio wystawiona na działanie czynników atmosferycznych. Może się zdarzyć, że po opadach deszczu i nocnych przymrozkach może przymarznąć, szczególnie gdy jest już wyeksploatowana lub uszkodzona. Zamek w drzwiach może także zamarznąć.
Trzeba wiedzieć, że w kilkuletnich samochodach mocno zabrudzony zamek może nadal zamarzać i samo smarowanie może nie wystarczyć. Powinno się wtedy rozebrać drzwi, wymontować i wyczyścić zamek i wreszcie nasmarować.

Powinno się również pamiętać o nasmarowaniu zamka bagażnika jednak ze względu na duże zabrudzenie do którego dochodzi z tyłu samochodu czynność tę trzeba wykonywać częściej.

Należy także pamiętać o zamku wlewu paliwa, gdyż możemy się niemile rozczarować przy tankowaniu oraz w przypadku Fordów o zamku otwierającym pokrywę silnika.

Trzeba również uważać na uszczelki drzwiowe.
 
W przypadku gdy uszczelki już przymarzną to drzwi nigdy nie ciagniemy na siłę, tylko dociskamy je na rogach. Ciągnąc drzwi do siebie możemy uszkodzić uszczelki.

Aby ustrzec się przymarzniętym uszczelkom drzwiowym trzeba często je smarować np. silikonem. Nie ma określonej reguły, jak często należy to powtarzać. Zależy to od warunków atmosferycznych, jeśli temperatura zmienia się z dodatniej na ujemną trzeba to robić częściej.

Osuszyć nadwozie i smarować uszczelki oraz zamki powinno się po każdym myciu.
Akcja Zima - Lekcja 1 - Odpalanie na kablach
Każdy kierowca spotkał się lub będzie zmuszony mieć styczność z rozładowanym akumulatorem. Co należy wtedy zrobić? Dzwonić do mechanika? Kupić nowy akumulator? A co jeżeli potrzebujemy naszego samochodu na...
Akcja Zima - Lekcja 3 - Temperatura w samochodzie zimą
Na sprawność psychomotoryczną kierowcy, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy, w znacznym stopniu wpływa temperatura w pojeździe.
Temperaturę można odpowiednio regulować dzięki układowi ogrzewania i...
Zobacz także podobne wiadomości