PDA

Zobacz pełną wersję : Zapytanie do Instuktorów C+E



kowito
22-03-2007, 22:58
Witam
Proszę o wytłumaczenie mi sposobu sprzęgania i rozprzęgania przyczepy z pojazdem:
a) kolejność kolorów przewodów;
b) od czego jest przewód żółty a od czego czerwony;
i dlaczego kolejność jest taka ważna.
:D
z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam kowito :D :?: :?: :?:

mpover4
23-04-2007, 01:44
zaczynamy rozprzęganie od rozpięcia przewodów elektrycznych potem przewodu czerwonego i żółtego.Sprzęganie przewody elektryczne żółty na końcu czerwony.

sajmonek1
23-04-2007, 10:26
zaczynamy rozprzęganie od rozpięcia przewodów elektrycznych potem przewodu czerwonego i żółtego.Sprzęganie przewody elektryczne żółty na końcu czerwony.

co ty piszesz? :? przy sprzęganiu najpierw przewód elektryczny po stronie czerwonego, ABS (jeśli jest), od powietrza czerwony, potem przechodzisz na drugą stronę, znowu elektryczny po stronie żółtego, i żółty od powietrza. Tak przynajmniej ja robie.

ArkadiuSz
23-04-2007, 23:35
Ale czy ktoś potrafi uzasadnić dlaczego jest taka kolejność podłączania tych przewodów?

mpover4
24-04-2007, 00:42
Sajmonek1 to ty chyba tylko jednym autem jezdziłeś a jak elektryka jest po lewej stronie a pneumatyka po prawe naczepy to jak to zrobisz mondralo a czerwony przewód to bodaj chamulec postojowy :shock:

eliza
24-04-2007, 00:59
1 ROZSPRZEGANIE (odpinanie przyczepy)
- zabezpieczyc przyczepe "podlozyc kliny pod kola przyczepy"
- opuscic stope przyczepy
- odpinamy przewody elektryczne (sa zazwyczaj dwa nie ma znaczenia ktory pierwszy)
- odpinamy przewod pneumatyczny CZERWONY
- odpinamy przewod pneumatyczny ZOLTY
- odbezpiczamy zaczep ( poprostu odczepiamy przyczepe)
- odjezdzamy

2 SPRZEGANIE (podpinanie przyczepy)
- trzeba tak cofnac aby zaczep ciagnika zamkna sie w uchwycie przyczepy
- zabespieczyc zaczep przed samo otwarciem (nie wszystkie zaczepy sa wyposazone w dodatkowe zabezpieczenie)
- podlaczamy przewod pneumatyczny ZOLTY
- podlaczamy przewod pneumatyczny CZERWONY - podlaczamy przewody elektryczne ( nie ma znaczenia ktory pierwszy )
- podnosimy stope przyczepy
- zabieramy kliny z pod kol
- sprawdzamy dzialanie swiatel w przyczepie

kowito
24-04-2007, 09:31
Śleczne dzięki eliza twoja odpowiedź jest satysfakcjonująca :D :D :D
Ale może masz jeszcze informacje od czego jest żółty a od czego czerwony przewód pneumatyczny.

eliza
24-04-2007, 11:16
W czerwonym jest czały czas ciśnienie i służy on do doprowadzenia powietrza do układu zawieszenia (poduszek) naczepy, oraz odblokowania hamulca ręcznego. Jak zostanie zerwany ten przewód koła naczepy zostają zablokowane.

W żółtym ciśnienie pojawia się dopiero jak naciśniesz na pedał hamulca, służy do sterowania hamulcem zasadniczym.

oskswiderski
25-04-2007, 14:56
Drobne sprostowanie.
Jeżeli chodzi o kolejność odłanczania przewodów to najpierw przewody pneumatyczne a nastepnie elektryczne. podczas spinania odwrotnie w pierwszej kolejności przewody elektryczne a następnie pneumatyczne. Mówi o tym instrukcja przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy Dz.U. 217 z 2005 poz. 1834 tab 4 i tab.7.
Co do kolorów:
1. czerwony - przewód zasilający, zarówno układ zawieszenia pneumatycznego (jeżeli występuje)jaki zasilanie zbiornika sprężonego powietrza dla hamulca zasadniczego może również odbezpieczać haulec postojowy przyczepy/naczepy w zależności od rodzaju zastosowanych siłowników
2. żółty jest przewodem sterujacym pracą hamulca zasadniczego.
Dołanczam moją instrukcję odnośnie spinania i rozpinania którą przekazuję swoim kursantom.

SPRZĘGANIE I ROZPRZĘGANIE POJAZDU CIĄGNĄCEGO Z PRZYCZEPĄ
Przewidziany czas na wykonanie zadania ok. 10 minut


Czynności wykonywane podczas rozprzęgania:
1. Zaciągnięcie hamulca awaryjnego pojazdu silnikowego i unieruchomienie silnika
2. Zabezpieczenie pojazdu silnikowego i przyczepy przed samoczynnym przemieszczeniem się (użycie klinów lub hamulca postojowego przyczepy),
3. Odłączenie przewodów elektrycznych i hamulcowych we właściwej kolejności (pierwszy pneumatyczny ), zabezpieczenie ich przed zabrudzeniem poprzez umieszczenie ich we właściwym miejscu,
4. Wysunięcie podpory jeżeli zaczep przyczepy jest wyposażony w podporę,
5. Rozłączenie pojazdu z przyczepą (odjechanie pojazdem do przodu a następnie do tyłu),
6. Ustawienie pojazdu obok przyczepy.

Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:

7. Podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
8. Cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia (zabronione jest podjeżdżanie do przodu, możliwe jest wyjście z pojazdu),
9. Regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),
10. Dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem (sprawdzić prawidłowość połączenia, czy sworzeń zaczepu jest wsunięty do końca)
11. Podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony i zapłon), przewodów hamulcowych przyczepy pierwsze elektryczne następnie pneumatyczne)
12. Sprawdzenie działania świateł przyczepy (egzaminator potwierdza działanie)
13. Ustawienie korektora siły hamowania jeżeli występuje (może być automatyczny)
14. Zwolnienie hamulca postojowego jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona, wyciągnięcie klinów z pod kół


OBSŁUGA POJAZDU
Czynności wykonywane podczas obsługi:

I. Omówienie ogólnego stanu pojazdu i wymogów
1. Sprawdzamy zewnętrzny stan pojazdu: (nieobowiązkowe)
- stan opon: rzeźba bieżnika, ciśnienie w ogumieniu, dokręcenie kół,
- czy pod pojazdem nie ma śladów wycieków,
- czy nie ma uszkodzeń (rozbite lampy, uszkodzona skrzynia ładunkowa, plandeka),
- w okresie zimowym sprawdzić i usunąć śnieg, lud z dachu skrzyni ładunkowej,
- wyposażenie pojazdu (podnośnik, klucz do kół, kliny, trójkąt ostrzegawczy, apteczka)
- stan i zabezpieczenie ładunku (plandeka, pasy w zależności od rodzaju przewożonego towaru)
- sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego,

II. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego
1. Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł zewnętrznych pojazdu (kierunkowskaz p, l, pozycyjne w tym obrysowe, mijania, drogowe, stop, biegu wstecznego, awaryjne, przeciwmgielne),

2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte,
3. Upewnienie się o możliwości jazdy, wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu. płynne ruszenie.
4. Sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku.

Pozdrawiam[/b]

zibi9000
29-04-2007, 19:23
zaczynamy rozprzęganie od rozpięcia przewodów elektrycznych potem przewodu czerwonego i żółtego.Sprzęganie przewody elektryczne żółty na końcu czerwony.

hi mam pytanko-dlaczego np. czerwony powitrzny na koncu?Masz swoja teorie zapinania i rozpinania?Czy moze jest to teoria wzgledna? :)

zibi9000
29-04-2007, 19:29
1 ROZSPRZEGANIE (odpinanie przyczepy)
- zabezpieczyc przyczepe "podlozyc kliny pod kola przyczepy"
- opuscic stope przyczepy
- odpinamy przewody elektryczne (sa zazwyczaj dwa nie ma znaczenia ktory pierwszy)
- odpinamy przewod pneumatyczny CZERWONY
- odpinamy przewod pneumatyczny ZOLTY
- odbezpiczamy zaczep ( poprostu odczepiamy przyczepe)
- odjezdzamy

2 SPRZEGANIE (podpinanie przyczepy)
- trzeba tak cofnac aby zaczep ciagnika zamkna sie w uchwycie przyczepy
- zabespieczyc zaczep przed samo otwarciem (nie wszystkie zaczepy sa wyposazone w dodatkowe zabezpieczenie)
- podlaczamy przewod pneumatyczny ZOLTY
- podlaczamy przewod pneumatyczny CZERWONY - podlaczamy przewody elektryczne ( nie ma znaczenia ktory pierwszy )
- podnosimy stope przyczepy
- zabieramy kliny z pod kol
- sprawdzamy dzialanie swiatel w przyczepie

SUPER-ELIZA w koncu kobieta musiala Wam ten temat wyklarowac.Tak sie zastanawiam nad Waszymi pytaniami?Lenistwo?A moze cwaniactwo?Proponuje popracowac nad swoja osobowoscia zanim zadacie kolejne glupawo latwe pytania.Jestem instruktorem od 20 lat i az mnie smieszy fakt takich beznadziejnych pytan.Pozdrawiam wszystkich i nawet tych rozleniwionych hihihi

morihana
16-05-2007, 19:02
kurcze to jak to jest ?
bo wczoraj pytałem swojego instruktora i powiedział że bzdura, nie ma czegos takiego jak odpowidnia kolejnośc podłączania przewodów :evil:
czy ktoś może mi wkońcu powiedzieć jak to wygląda ?

sajmonek1
16-05-2007, 20:46
ja miałem egzamin tydzień temu. i robiłem to w odpowiedniej kolejności takiej jak sie uczyłem, nie wiem co by powiedział jak bym to zrobił inaczej, po prostu nie ryzykowałem :]

morihana
16-05-2007, 22:45
a możesz powiedzieć w jakiej kolejności to robiłeś ?

sajmonek1
17-05-2007, 13:46
zapraszam na forum http://www.fan4truck.bo.pl/ jest to forum o ciężkim sprzęcie i nie tylko. również jestem tam pod "sajmonek1" a swój egzamin opisałem w dziale Pauza->egzaminC+E

ksysiu56
10-06-2007, 19:41
zapraszam na forum http://www.fan4truck.bo.pl/ jest to forum o ciężkim sprzęcie i nie tylko. również jestem tam pod "sajmonek1" a swój egzamin opisałem w dziale P auza->

egzaminC+E Czeka mnie egzamin na C CE. Czy wiesz gdzie zdobyć /zapoznać się/ testy na tą kategorię?

miesio
12-02-2008, 12:06
Ja juz jestem po egzaminie na instruktora na kategorie C+E i wylosowałem sprzeganie i rozprzeganie :( Egzaminator zadal mi pierwsze pytanie odnosnie podpinania kabli. Ja mu tłumacze ze rozne zrodla inaczej to podaja a on na to mowi - poprawna odpowiedz i sam zaczyna ku mojemu zdziwieniu tłumaczyc. Mowi, ze producent kazdego auta bądz przyczepy podaje indywidualna kolejnosc podpinania przewodow( dla kazdego auta moze byc ona inna dlatego instrukcja przeprowadzania egzaminu tego wprost nie podaje ) Ważne jest by silnik był wyłaczony i zasady bhp zachowane.