Naukajazdy.pl - Serwis dla kursantów i ośrodków szkolenia kierowców.


Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 12
  1. #1
    Nowy użytkownik
    Dołączył
    22.09.2018
    Postów
    3

    Question Pytanie o ronda



    1. Czy przecięcie się dwóch dróg gruntowych jest SKRZYŻOWANIEM? Moim zdaniem tak, a jeżeli nie ma tam znaków o pierwszeństwie decyduje reguła "prawej ręki".

    2. Czy na rondzie MUSIMY sygnalizować kierunkowskem w lewo, sytuację gdy np. wyjeżdzamy 3 wylotem albo zawracamy? Załóżmy dla uproszczenia, że jest to klasyczne rondo 4-wlotowe o 2 pasach na obwiedni. Według mojego instruktora i podręcznika "Kierowca Doskonały" H.Próchniewicza TAK, według pana Marka Dworaka ("Na drogach" TVP) i podręcznika "Podręcznik Kursanta SPS" już NIE. Ostatnio był taki przypadek, gdy na egzaminie, osoba nie włączyła kierunkowskazu, egzaminator za to ją oblał (pewnie 2 błąd w tej kwestii), po czym osoba egzaminowana odwołała się do sądu a ten... przyznał jej rację, bo w przepisach nie ma JEDNOZNACZNIE powiedziane, że w takich sytuacjach trzeba go włączyć. A wy jak sądzicie?

    3. Czy na rondzie można opuszczać je np. z wewnętrznego pasa na obwiedni? Moim zdaniem można, ale trzeba zachować szczególną ostrożność i przepuścić pojazdy jadące prawym pasem. Może to spowodować niestety zatamowanie ruchu (gdy pojazdy suną prawym pasem w nieskończoność).

    4. W związku z powyższym, co jak nie mamy możliwości tuż po wylocie poprzedzającym ten, którym chcemy się z ronda wydostać? Np. prawym pasem porusza się sznur samochodów. Mamy stać na swoim wewnętrznym lewym pasie i czekaż aż ten prawy się zwolni (i w ten sposób tamować ruch)? Czy może zrobić rundkę dokoła obwiedni i próbować kolejnym razem? Ale co jak zrobimy np. 10 takich rundek i cały czas nie będziemy mogli zmienić pasa ruchu?

  2. #2
    Nowy użytkownik
    Dołączył
    15.05.2018
    Mieszka w
    Poznań
    Postów
    45


    Ad.1
    Co to jest skrzyżowanie ?
    10) skrzyżowanie – przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną;

    a teraz dalej:

    Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
    2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.

    Tak czy inaczej stosujemy regułę prawej strony.

    Ad.2
    W polskim prawie nie jest to jednoznacznie napisane czy włączać czy nie.
    Niestety mamy wiele różnych rodzajów rond i dla każdego właściwie powinniśmy mieć inne przepisy - ale tak nie jest.
    Na chwilę obecną raczej powinniśmy używać kierunkowskazów przed rondem, zwłaszcza, że wjazd na większość rond jest oznakowana znakami poziomymi i pionowymi co z którego pasa możesz robić, więc jak masz strzałki prosto i w lewo to powinieneś użyć odpowiedniego kierunkowskazu przed wjazdem.
    Co innego jak są ronda innego typu i nie ma oznakowania poziomego a oznakowanie na rondzie wygląda jak 'o', wówczas teoretycznie nie powinniśmy używać takiego kierunkowskazu... ale... nie ma takich przepisów które by to opisywało, a podawanie przez niektórych przepisy z zagranicy nie mogą być w Polsce używane.
    Tak więc raczej powinniśmy używać kierunkowskazów zarówno przed wjazdem na rondo jak i oczywiście zjeżdżając z ronda.

    Ad.3
    Wszystko zależy od rodzaju ronda, ale zazwyczaj tak. Najbardziej trzeba uważać w rondach typu 'o' wtedy musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po zewnętrznym pasie bo najpierw na niego zjeżdżasz. W takiej sytuacji, jeżeli na rondzie są 2 pasy typu 'o' a wyjazd który Cię interesuje tylko 1 pas, proponuje się zmianę pasa na zewnętrzny wcześniej i zjeżdżanie tym zewnętrznym.

    Przez typ 'o' rozumiem np Rondo Miast Partnerskich w Koninie, aczkolwiek przed nim są znaki poziome mówiące co z którego pasa robimy.

    Ad.4
    Może to oznaczać, że zająłeś jednak zły pas ruchu. Teoretycznie możesz zrobić taką "rundkę" ale w prawie polskim nie widzę aby była taka możliwość (choć pewnie niektórzy się z tym nie zgodzą). Wg mnie stój i czekaj aż ktoś Cię wpuści. Nie ma innej opcji.
    Instruktor nauki jazdy A,B - Poznań
    http://szkola-motocyklowa.blogspot.com/ - Twoje kompendium wiedzy

  3. #3
    Od dawna na forum
    Dołączył
    08.01.2010
    Mieszka w
    Tarnów
    Postów
    454


    Ad.1 to jest skrzyżowanie. Drogi gruntowe posiadają jezdnie. Działa zasada prawej - dla skrzyżowań.

  4. #4
    Od dawna na forum
    Dołączył
    08.01.2010
    Mieszka w
    Tarnów
    Postów
    454


    Ad. 2 W polskim prawie jest jednoznacznie określone jak sygnalizować zamiary wykonania manewrów. Problem jest w rozumieniu tego co w prawie zapisano. W innych państwach jest regulowany wyłącznie wjazd na rondo - nie używamy kierunkowskazów pomimo że wjazd może być zmianą kierunku jazdy w prawo. Nigdzie na świecie nie istnieje jedna zasada sygnalizowania dla ruchu okrężnego. W ruchu okrężnym mamy sygnalizować zamiary zmiany kierunków , przed każdą możliwością zmiany kierunku mamy obowiązek informowania gdzie mamy zamiar pojechać. Co wyjazd, wjazd na rondo to możliwość zmiany kierunku. Ludzie "zaczarowani utopijną wizją jednolitego sygnalizowania w każdym ruchu okrężnym" nie wiedzą kiedy jest w prawo a kiedy w lewo. A to jest tak- początek rozwidlenia (wyjazd z ruchu okrężnego) Prosto nosa jest na wprost, jak tam jadę to bez kierunkowskazu, prosto nosa nie przejadę ale w lewo to dalej po obwiedni ronda pojadę to z lewym kierunkowskazem i to odpowiednio wcześniej włączonym , jak chcę wyjechać z ronda a wyjazd jest w prawo (bo prosto nosa jadę w maliny) to odpowiednio wcześnie sygnalizuje swój zamiar (prawym). To cała filozofia zapisana w przepisach- patrz przed siebie i informuj gdzie pojedziesz. Jak jest to widać, gdzie w którą stronę widać, przepisy wymagają tego abyś poinformował zawczasu i wyraźnie gdzie pojedziesz. Przepis dotyczy każdej jednostkowej możliwości zmiany kierunku jazdy, nie dotyczy sumarycznej zmiany kierunku jazdy względem wjazdu na skrzyżowanie. Polecenie na rondzie w lewo, nie oznacza że z automatu masz włączyć lewy kierunkowskaz. Jak sygnalizować decyduje budowa ronda i oznakowanie.

  5. #5
    Nowy użytkownik
    Dołączył
    15.05.2018
    Mieszka w
    Poznań
    Postów
    45


    Jeżeli byłoby to takie jednoznaczne i proste nie byłoby tyle z tym problemów, a jazda po rondzie nie jest zbyt dobrze, żeby nie powiedzieć wcale opisana w przepisach. To, że komuś się wydaje, że tak powinniśmy jechać nie oznacza, że tak jest.
    Instruktor nauki jazdy A,B - Poznań
    http://szkola-motocyklowa.blogspot.com/ - Twoje kompendium wiedzy

  6. #6
    Od dawna na forum
    Dołączył
    08.01.2010
    Mieszka w
    Tarnów
    Postów
    454


    Problemy się biorą - ponieważ policja ma strukturę hierarchiczną i lansuje błędną jednolitą teorię sygnalizowania na rondach. O taką regułę
    Jeżeli nie zrozumiesz wreszcie , że jazda po obwiedni jest jazdą na wprost a zjazd z tej obwiedni jest zawsze skrętem w prawo ( zmianą kierunku jazdy), którą trzeba sygnalizować prawym kierunkowskazem to dla Ciebie "rondo" bedzie zawsze skomplikowanym labiryntem.
    Chociaż ostatnio z tego środowiska padła propozycja aby każdy wyjazd traktować jako oddzielne skrzyżowanie - pomysł upadł. Policjanci nie widzą że w Art 22 nie ma ani pół słowa o skrzyżowaniu. Przepisy Art. 22 dotyczą każdej możliwości zmiany kierunku jazdy, a na rondzie co wyjazd to możliwość wyboru. Ni potrzeba tworzyć z wyjazdów skrzyżowań.

  7. #7
    Od dawna na forum Avatar ksu
    Dołączył
    23.11.2010
    Mieszka w
    Podlasie
    Postów
    2,344



    adam_tomasz napisał:

    Jeżeli byłoby to takie jednoznaczne i proste nie byłoby tyle z tym problemów...
    Problemy ludzie sami sobie stwarzają. Ja nie widzę żadnego problemu, poza tym, że ludzie nie chcą jeździć zgodnie z przepisami.
    a jazda po rondzie nie jest zbyt dobrze, żeby nie powiedzieć wcale opisana w przepisach.
    Wszystko co trzeba jest zawarte w przepisach ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Niczego więcej nie potrzeba.
    To, że komuś się wydaje, że tak powinniśmy jechać nie oznacza, że tak jest.
    Nic nikomu się nie wydaje. Tak wynika z przepisów.

  8. #8
    Nowy użytkownik
    Dołączył
    15.05.2018
    Mieszka w
    Poznań
    Postów
    45


    ksu, kopan - niestety ale nie zgodzę się z Wami, ponieważ patrzycie na rondo przez pryzmat tylko jednego rodzaju rond. Z racji, że mamy ich jednak więcej a przepisy nadal są takie jak kiedyś nie jest możliwe zastosowanie tego co mówicie w każdym przypadku. Dajmy na to chociażby takie 2 przykłady (chociaż rodzajów jest więcej):
    1. Rondo Miast Partnerskich w Koninie:
    https://www.google.pl/maps/place/Kon...18.243635,125m
    oraz
    2. Rondo Solidarności w Poznaniu:
    https://www.google.pl/maps/@52.4350878,16.9375196,18z

    W pierwszym przypadku widzimy rondo o którym zazwyczaj ludzie dyskutują i Wy również opisujecie ruch po takim rondzie czyli mamy możliwość jeżdżenia "w kółko" po obwiedni ronda, jednak w drugim przypadku rondo zostało zbudowane poprzez wyznaczenie pasów na wprost przez co takie jeżdżenie po obwiedni nie jest zgodne z prawem.
    W obydwu przypadkach można również spotkać innego rodzaju interpretację kiedy następuje zmiana kierunku jazdy a kiedy nie. Pomijam fakt, że w obydwu przypadkach, chociaż częściej w tym pierwszym przed wjazdem możemy zauważyć oznakowanie poziome i pionowe co z którego pasa należy robić
    (chociaż w przepisach mamy zapis:
    "2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
    1) do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo;
    2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo.")
    Co też wg niektórych jest błędne bo... "na zachodzie się jeździ inaczej"... no ale są pewnie inne przepisy, albo inaczej sformułowane.
    Instruktor nauki jazdy A,B - Poznań
    http://szkola-motocyklowa.blogspot.com/ - Twoje kompendium wiedzy

  9. #9
    Od dawna na forum Avatar ksu
    Dołączył
    23.11.2010
    Mieszka w
    Podlasie
    Postów
    2,344



    adam_tomasz napisał:

    ksu, kopan - niestety ale nie zgodzę się z Wami, ponieważ patrzycie na rondo przez pryzmat tylko jednego rodzaju rond.
    Ja patrzę przez pryzmat przepisów Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.
    Z racji, że mamy ich jednak więcej a przepisy nadal są takie jak kiedyś nie jest możliwe zastosowanie tego co mówicie w każdym przypadku.
    Przepisy mamy inne niż kiedyś. Kiedyś wyraźnie było napisane, że nie używamy kierunkowskazu na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Pisałem o tym w innym temacie, więc nie będę powtarzał się.
    http://naukajazdy.pl/forum/showthrea...-kierunkowskaz
    W pierwszym przypadku widzimy rondo o którym zazwyczaj ludzie dyskutują i Wy również opisujecie ruch po takim rondzie czyli mamy możliwość jeżdżenia "w kółko" po obwiedni ronda,
    Po co jeździć w kółko po rondzie? Gdzie sens i logika?


    Podsumowując żeby nie lać wody w kółko o tym samym.
    Stosując przepisy art. 22.ust.5 K.D. skręcając w lewo lub zawracając włączam lewy kierunkowskaz, skręcając w prawo- prawy, a prosto jadę bez kierunkowskazu. Przy każdej zmianie kierunku jazdy stosuje te przepisy. Na rondach z Twoich linków także.
    A Ty nie sygnalizujesz zamiaru zmiany kierunku jazdy?

  10. #10
    Od dawna na forum
    Dołączył
    08.01.2010
    Mieszka w
    Tarnów
    Postów
    454


    Przepisy mówią o sygnalizowaniu gdzie pojedziesz, o tym pisałem.
    Na każdym rondzie co wyjazd istnieje możliwość wyboru i to masz sygnalizować. Pisałem o każdym ruchu okrężnym a nie o jakimś rondzie tupu „w Koninie” Na jednym i drugim rondzie obowiązują te same przepisy.
    Na rondzie w Poznaniu geometria ronda i poprowadzenie pasów ruchu dokładnie odpowiada Art. 22. W koło ronda jest w lewo, wyjazdy są na wprost oprócz prawo-skrętów które nie wchodzą w obwiednie.
    Rondo w Koninie ma pasy obwiedni poprowadzone sprzecznie z art. 22. Znakami (wyznaczone pasy ruchu) dopuszczono jazdę w lewo prawym pasem. Art. 22 nie działa – jak nie działa przy skręcie w lewo z prawego pasa tak i nie działa przy skręcie w prawo z lewego pasa – mogę wyjechać z lewego pasa.

Użytkownicy, którzy czytali ten wątek: 6

Bookmarks

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •