Naukajazdy.pl - Serwis dla kursantów i ośrodków szkolenia kierowców.


Jak bezpiecznie pokonać zakręt


11 Maj. 2017

Pokonywanie zakrętów to manewr z którym musimy sobie radzić bardzo często. Czasami wykonujemy go automatycznie, jednak wcale nie należy do łatwych. Zwłaszcza jesienią i zimą. Przeszkadza nam mokra i śliska nawierzchnia, ograniczona widoczność, a także liście na drodze. Umiejętne przejeżdżanie krętych dróg wymaga wiedzy, techniki i ostrożności. Ważna jest płynność, wyczucie, redukcja prędkości i umiejętność operowania pedałami.

Obserwuj

Nie koncentruj wzroku na jezdni tuż przed przodem samochodu. Zaglądaj w głąb zakrętu - pozwala to lepiej ocenić krzywiznę łuku, dobrać najlepszy tor jazdy i szybciej dostrzec pojawiające się przeszkody.Zachowaj rezerwę

Na zakrętach można spodziewać się wszystkiego-nierówności na drodze, zmian nawierzchni. Za zakrętem może pojawić się pieszy, pojazd, lub dzikie zwierze wybiegające z lasu.

Nie hamuj gwałtownie

Nie hamuj gwałtownie przed zakrętem. Musisz pamiętać, że hamowanie to nie tylko zmniejszenie prędkości, ale również zmiana środka ciężkości w aucie. Wciskając pedał hamulca, przenosisz środek ciężkości do przodu, przez co większa praca spocznie na przednich zaciskach, oponach i zawieszeniu. Bardzo łatwo w takiej sytuacji o utratę przyczepności.

Jedź powoli

Aby pokonać zakręt bezpiecznie postaraj się jechać powoli po najłagodniejszym łuku. Zbyt szybkie wejście w zakręt może wymusić na kierowcy konieczność hamowania na łuku, a to z kolei prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Jeśli źle ocenimy prędkość, a do tego jezdnia będzie śliska, ryzykujemy wypadnięciem z pasa ruchu i wypadkiem. Aby oszacować prędkość musimy przeanalizować informacje zebrane podczas zbliżania się do zakrętu. Im ostrzejszy zakręt i szybsza prędkość, tym trudniej utrzymać właściwy tor jazdy, Na samochód działa bowiem większa siła odśrodkowa.

Wrzuć bieg

Pokonując zakręt pamiętajmy, by koniecznie mieć wrzucony bieg. Nigdy nie przejeżdżajmy zakrętu na luzie, ponieważ wówczas jest duże utraty kontroli nad pojazdem Pamiętajmy także, aby wrzucić odpowiedni bieg przed pokonaniem zakrętu, tak aby nie wchodzić w niego ze wciśniętym sprzęgłem. Wciśnięcie sprzęgła podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętu (podobnie jak nagłe hamowanie) często skutkuje nagłą utratą przyczepności tyłu auta. Opanowanie samochodu w takiej sytuacji dla osoby początkującej może być problematyczne. Zerwanie przyczepności przez tył kończy się często odbiciem od krawężnika. Wówczas uszkodzeniu mogą ulec felgi oraz niektóre (niejednokrotnie bardzo drogie) elementy zawieszenia.

Czym jest aquaplaning
Zjawisko aquaplaningu występuje na śliskich i mokrych powierzchniach. Powstaje gdy opona nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru wody. Pod kołem tworzy się klin wodny, który powoduje, że opona zamiast toczyc się...
Muzyka w aucie
Czy wiecie, że muzyka, której słuchamy podczas jazdy samochodem może mieć wpływ na naszą percepcję, a także tempo z którym jedziemy? Jak pokazują najnowsze badania, liczy się także typ muzyki dobiegającej...
Zobacz także podobne wiadomości