
25 Sie. 2009
Wydawać się może, że trudno jest znaleźć prostszą czynność niż dokręcenie kół w samochodzie. Niestety można to zrobić źle. Bardzo często koła są przykręcone za mocno lub za słabo. Zbyt lekko dokręcone koło stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Jeśli zdołamy wcześniej wykryć nieprawidłowości unikniemy wypadku, ale felga będzie do wymiany.Także zbyt mocne dokręcenie nie jest korzystne. Dowiemy się o tym podczas wymiany koła na drodze. Jeśli mamy tylko klucz fabryczny będziemy mieli poważne problemy z odkręceniem. W wielu serwisach używa się kluczy pneumatycznych, a to sprawia, że koła są za mocno przykręcane.
Gdy będziemy próbowali potem odkręcać koło, może urwać się śruba albo zniszczyć gwint. To z kolei powoduje konieczność wymiany łożyska, demontażu zwrotnicy, a później również regulacji geometrii zawieszenia.
Najlepiej dokręcać kluczem dynamometrycznym, gdyż tylko wówczas jesteśmy w stanie zrobić to prawidłowo.
W większości samochodów osobowych siła, z jaką trzeba dokręcić koło wynosi około 110 Nm. Kierowcy do dokręcenia wystarczy klucz fabryczny.
Przy dokręcaniu koła, trzeba przestrzegać kilku zasad.
Przed założeniem należy oczyścić piastę i felgę, najlepiej szczotką drucianą, aby felga równo przylegała do piasty. Gdy były problemy ze ściągnięciem felgi warto posmarować piastę smarem na bazie miedzi.
Następnie najlepiej wszystkie śruby do oporu wkręcić ręką zwracając uwagę, aby felga całym obwodem przylegała do piasty i jeszcze przed opuszczeniem koła na ziemię dokręcić śruby kluczem.
Nastepnie trzeba opuścić samochód, ale nie całkiem i to jest kolejny etap dokręcania. Śruby trzeba dokręcać po przekątnej, aby felga była równomiernie przykręcona.
Na końcu przykręcanie można już wykonać po całkowitym opuszczeniu samochodu.
Ważne linki