Naukajazdy.pl - Serwis dla kursantów i ośrodków szkolenia kierowców.


Gdy ABS nie działa


09 Wrz. 2009

Gdy układ jest uszkodzony świeci się cały czas kontrolka ABS-u i jest to sygnałem do tego, że koniecznie musimy odwiedzić serwis. Ale wstępną diagnostykę możemy równie dobrze wykonać sami, ponieważ usterka może okazać się łatwa do wykrycia.


 
 
Należy pamiętać, że przed każdym uruchomieniem silnika kontrolka ABS-u powinna się świecić, a następnie po kilku sekundach powinna zgasnąć. Jeśli kontrolka świeci się cały czas, albo zaświeci się podczas jazdy jest to sygnał, że układ jest niesprawny.

Można jednak kontynuować dalszą jazdę, gdyż układ hamulcowy będzie działał tak jakby ABS-u nie było. Trzeba tylko pamiętać, że przy awaryjnym hamowaniu może dojść do zablokowania kół i w efekcie doprowadzić do braku sterowalności. Dlatego ważne jest, żeby jak najszybciej zdiagnozować usterkę.

Układ ABS-u to przede wszystkim czujniki elektryczne, komputer i oczywiście moduł sterujący.
Na początku powinniśmy sprawdzić bezpieczniki. Jeśli bezpieczniki są dobre kolejnym krokiem jest sprawdzenie połączeń, zwłaszcza tych w podwoziu i przy kołach. Przy każdym kole znajduje się czujnik, który wysyła informacje do komputera o prędkości obrotowej każdego z kół.

Aby czujniki sprawnie funkcjonowały muszą być spełnione dwa czynniki. Czujnik musi być w odpowiedniej odległości od tarczy, natomiast tarcza zębata musi mieć odpowiednią ilość zębów.
Może się zdarzyć, że przegub jest bez pierścienia i wówczas trzeba go przebić ze starego. Może wtedy jednak dojść do uszkodzenia lub nieprawidłowego nabicia i czujnik nie będzie zbierał informacji o prędkości koła.

Jeśli przegub nie będzie dobrze dobrany, odległość tarczy od czujnika będzie za duża i czujnik nie będzie „zbierał” sygnałów, a komputer odczyta to jako błąd. Czujnik powinien być czysty, jeśli będzie zabrudzony może również wysyłać błędne informacje. To zjawisko dotyczy głównie aut terenowych.
Również zbyt duża oporność czujnika np. wskutek korozji może być przyczyną usterki.


Trzeba pamiętać, że ABS jest układem, od którego zależy nasze bezpieczeństwo, więc jeśli czujnik lub przewód jest uszkodzony należy go wymienić na nowy.
Trzeba pamiętać, że kontrolka będzie się również świecić, jeśli cały układ będzie sprawny, a na jednej osi będą koła o innej średnicy. Wówczas komputer odczytuje cały czas różnicę prędkości obrotowej kół i sygnalizuje jako usterkę.
Również jazda z zaciągniętym hamulcem ręcznym może skutkować wyłączeniem się ABS-u.


 
Dokręcanie kół
Wydawać się może, że trudno jest znaleźć prostszą czynność niż dokręcenie kół w samochodzie. Niestety można to zrobić źle. Bardzo często koła są przykręcone za mocno lub za słabo. Zbyt lekko...
Co zrobić, żeby zdobyć prawo jazdy
Egzaminy na prawko w Polsce są jednymi z najtrudniejszych i najbardziej stresujących egzaminów. Jak wszystko - są do przejścia, należy tylko zastosować się do naszych rad.
Zobacz także podobne wiadomości