16 Mar. 2010
Czynności, które zaleca się do wykonania przy eksploatacji akumulatora. Po sezonie zimowym warto sprawdzić sprawność instalacji elektrycznej samochodu, a więc stan ładowania na zaciskach akumulatora i alternatora. Te dwie wartości muszą być identyczne.
- Należy oczyścić wszystkie styki i klemy. Także nakrętki powinny być dobrze dokręcone.
- Należy sprawdzić, czy akumulator jest dobrze zamocowany do nadwozia za pomocą blokady.
- Należy sprawdzić jaki jest pobór prądu przez poszczególne odbiorniki: autoalarm, rozrusznik, świece żarowe w dieslach itd.
- Należy określić, ile prądu pobiera rozrusznik podczas uruchamiania silnika. Jeżeli pobór prądu przekracza normę, na przykład zamiast 450 A pobiera 600 A akumulator szybko ulegnie zużyciu.
- Jeżeli auto nie jest systematycznie eksploatowane to wtedy akumulator należy doładowywać profilaktycznie co 6 do 8 tygodni.
- Poziom elektrolitu uzupełniamy tylko wodą destylowaną.
- Wszelkie czynności poza najprostszymi, takimi jak na przykład: czyszczenie klem, uzupełnianie elektrolitu wodą destylowaną, powinno się wykonywać tylko w specjalistycznym zakładzie obsługi akumulatorów.
Kierowcy nie wolno
- Eksploatować akumulatora, jeżeli styki akumulatora i styki alternatora są zanieczyszczone lub obluzowane.
- Uzupełniać akumulatora elektrolitem.
- Przy „pożyczaniu” prądu z akumulatora innego pojazdu łączyć plusa z plusem i minusa z minusem akumulatorów. Prawidłowy układ połączeń to:
1. końcówka plusowa akumulatora z końcówką plusową akumulatora, z którego pobieramy prąd.
2. końcówka minusowa akumulatora, z którego pożyczamy prąd z „masą” nadwozia.
- Przechowywać „suchego” akumulatora w wilgotnym pomieszczeniu, ponieważ grozi to utlenianiem się płyt.
- Należy sprawdzić, czy akumulator jest dobrze zamocowany do nadwozia za pomocą blokady.
- Należy sprawdzić jaki jest pobór prądu przez poszczególne odbiorniki: autoalarm, rozrusznik, świece żarowe w dieslach itd.
- Należy określić, ile prądu pobiera rozrusznik podczas uruchamiania silnika. Jeżeli pobór prądu przekracza normę, na przykład zamiast 450 A pobiera 600 A akumulator szybko ulegnie zużyciu.
- Jeżeli auto nie jest systematycznie eksploatowane to wtedy akumulator należy doładowywać profilaktycznie co 6 do 8 tygodni.
- Poziom elektrolitu uzupełniamy tylko wodą destylowaną.
- Wszelkie czynności poza najprostszymi, takimi jak na przykład: czyszczenie klem, uzupełnianie elektrolitu wodą destylowaną, powinno się wykonywać tylko w specjalistycznym zakładzie obsługi akumulatorów.
Kierowcy nie wolno
- Eksploatować akumulatora, jeżeli styki akumulatora i styki alternatora są zanieczyszczone lub obluzowane.
- Uzupełniać akumulatora elektrolitem.
- Przy „pożyczaniu” prądu z akumulatora innego pojazdu łączyć plusa z plusem i minusa z minusem akumulatorów. Prawidłowy układ połączeń to:
1. końcówka plusowa akumulatora z końcówką plusową akumulatora, z którego pobieramy prąd.
2. końcówka minusowa akumulatora, z którego pożyczamy prąd z „masą” nadwozia.
- Przechowywać „suchego” akumulatora w wilgotnym pomieszczeniu, ponieważ grozi to utlenianiem się płyt.
Ważne linki