23 Lis. 2012
Sprawdź w co według polskiego prawa musi być wyposażony motocykl? Jakie nowe standardy bezpieczeństwa dla posiadaczy kat. A poparł Parlament Europejski? Jak powinno wyglądać prawidłowe ogumienie Twojego motocykla?Obowiązującym prawem jest rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44. poz. 432). Zgodnie z nim, wyposażenie naszego motocykla musi spełniać kilka wymogów.
Homologacja
Przede wszystkim wszelkie elementy wyposażenia i części związane z bezpieczeństwem użytkowania motocykla i ochroną środowiska muszą spełniać jeden z następujących warunków:
- znakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e",
- oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,
- oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,
- oznakowane są znakiem bezpieczeństwa zgodnie z przepisami o badaniach i certyfikacji.
Obowiązkowe wyposażenie
Po drugie, w motocyklu muszą się znaleźć następujące elementy:
- prędkościomierz umieszczony w polu widzenia kierowcy oraz drogomierz,
- co najmniej jedno lusterko zewnętrzne po lewej stronie motocykla, zapewniające kierującemu niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność do tyłu,
- sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie, o poziomie dźwięku mierzonym podczas postoju pojazdu z odległości 3 m nie mniejszym niż 87 dB,
- błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony,
- w urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane,
- tłumik wydechu (poziom hałasu dla motocykla z silnikiem o pojemności skokowej nieprzekraczającej 125 ccm nie może przekraczać 94 dB, a dla motocykli z silnikami o większej pojemności – 96 dB),
- dwa niezależne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło, a drugi - co najmniej na tylne koło,
-
w ogumienie pneumatyczne o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
Pamiętajmy przy tym, że muszą być to opony, których wskaźniki nie pokazują granicznego zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika nie mniejszej niż 1,6 mm. Nie mogą być to również opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę ani opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
- Światła: - drogowe („długie”), - mijania („krótkie”), - kierunkowskazy – nie dotyczy to motocykla zarejestrowanego po raz pierwszy przed 1 stycznia1986, - hamowania „stop”, - oświetlające tablicę rejestracyjną, - pozycyjne tylne, - odblaskowe tylne, inne niż trójkąty.
Dopuszcza się również wyposażenie motocykla w następujące światła:
- przeciwmgłowe przednie, - przeciwmgłowe tylne, - odblaskowe przednie, - odblaskowe boczne, - jazdy dziennej, - awaryjne.
Zmiany
Parlament Europejski poparł nowe standardy bezpieczeństwa dla motocykli, skuterów, quadów i innych pojazdów dwu i trzykołowych od 2016 r. M.in. ciężkie motocykle będą musiały być wyposażone w antypoślizgowy układ hamulcowy (ABS).
Przyjęto też obostrzenia dotyczące emisji zanieczyszczeń z takich pojazdów. By nowe formy bezpieczeństwa weszły w życie, muszą je jeszcze formalnie zatwierdzić kraje UE.
Parlament Europejski oświadczył, że nowe wymogi bezpieczeństwa są potrzebne, bo wyżej wymienione pojazdy owodują 16 proc. wypadków śmiertelnych naszych drogach.
Sprawozdawca Parlamentu Europejskiego podkreśla: "Oczywiście bezpieczeństwo w dużej mierze należy do użytkowników, ale jest wciąż pewien zakres możliwości, by uczynić motocykle bezpieczniejszymi i czystszymi".
Nowe przepisy traktują, że większe motocykle o pojemności ponad 125 cm3. będą musiały być wyposażone w antypoślizgowy układ hamulcowy (ABS), a mniejsze motocykle, w tym skutery, mogą być wyposażone w system hamulcowy CBS. Widoczność motocykli i kierowców ma być poprawiona poprzez system automatycznego włączania świateł w chwili odpalenia silnika.
Motocykle i skutery (pojazdy kategorii L) ograniczając emisję zanieczyszczeń mają spełniać normę emisji spalin* Euro 4 od 2016 r., a motorowery - od 2017r. Od 2020 r. wszystkie pojazdy dwu i trzy kołowe mają spełniać normę emisji spalin Euro 5. Zmniejszenie emisji spalin od 2020 r. w pojazdach dwu i trzykołowych ma zmniejszyć się do normy Euro 5.
* Europejski standard emisji spalin - norma dopuszczalnych emisji spalin w nowych pojazdach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej.
Obecnie, emisja tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO) i cząstek stałych są uregulowane dla większości pojazdów, samochodów osobowych, ciężarówek, autobusów, pociągów, traktorów i maszyn rolniczych, barek, lecz wyłączając statki morskie i samoloty. Dla każdego typu pojazdu, stosowane są inne standardy. Spełnianie wymogów emisji jest określone przez uruchomienie silnika w standardowym testowym cyklu. Niespełniające wymogów emisji pojazdy nie mogą być sprzedawane na terenie UE.
Ważne linki