Naukajazdy.pl - Serwis dla kursantów i ośrodków szkolenia kierowców.


Gdy jeździ się w czasie gołoledzi


17 Gru. 2009

W czasie gołoledzi wypadki samochodowe zdarzają się aż czterokrotnie częściej niż na mokrej nawierzchni oraz dwukrotnie częściej niż na zaśnieżonych jezdniach. Trzeba pamiętać, że podczas gołoledzi należy jechać bardzo ostrożnie i "nie szaleć" na drogach.

 
 
 
 
Gołoledź powstaje wtedy gdy deszcz lub mgła opada na podłoże o temperaturze niższej niż zero stopni. Powoduje to, że woda idealnie przylega do powierzchni, tworząc cienką warstwę lodu. Często nazywa się ją czarnym lodem.
Tragiczne skutki może przynieść sytuacja w przypadku gdy kierowcy, którzy po okresie jazdy w ekstremalnych warunkach na drogach pokrytych śniegiem, automatycznie zwiększają prędkość, widząc czarną jezdnię.
Należy zwrócić uwagę na to kiedy podczas jazdy nagle zrobi się podejrzanie cicho wewnątrz samochodu i jednocześnie nastąpi wrażenie, jakbyśmy bardziej „płynęli” niż jechali, najprawdopodobniej jedziemy po czarnym lodzie.
 
Jadąc podczas gołoledzi podstawową zasadą, o której należy pamiętać jest zmniejszenie prędkości, hamowanie pulsacyjne (w przypadku aut bez ABS) i niewykonywanie gwałtownych manewrów.
Samochód podczas poślizgu na gołoledzi stanowi realne zagrożenie nie tylko dla samego kierowcy, ale także dla innych uczestników ruchu, w tym pieszych stojących np. na przystankach autobusowych lub idących chodnikiem, dlatego oni powinni zachować ostrożność w trakcie gołoledzi.
Jak zachować się gdy auto wpadnie w poślizg. Kiedy tylne koła tracą przyczepność, powinno się wykonać kierownicą kontrę w celu naprowadzenia samochodu na prawidłowy tor jazdy. Nie należy naciskać na hamulec, gdyż spowoduje to pogłębienie się nadsterowności.
Gdy dojdzie do ślizgu przednich kół, co ma miejsce podczas skrętu, należy natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie.
Dobrze gdy samochody wyposażone są w system ABS. Jego zadaniem jest nie dopuścić do zablokowania kół podczas hamowania i w związku z tym zapobiec poślizgowi. Jednak nawet najlepszy system nie jest w stanie uchronić kierowcy przed zagrożeniem gdy prędkość jest zbyt duża.



 
Niebezpieczne delikatne przymrozki
Niewielkie przymrozki mogą stanowić dla kierowców większe zagrożenie na drogach niż gdy jest pogoda zimowa z temperaturami  znacznie poniżej zera. Dlatego trzeba zachować szczególną ostrożność i dopasować...
Kiedy wzywać policję
Gdy dojdzie do stłuczki nawet najdrobniejszej musimy podjąć decyzję czy mamy wezwać patrol drogówki, czy obejdzie się bez interwencji policji.
Zobacz także podobne wiadomości